Support / FAQ
Herunder kan du finde svar på alt vedr. brugen og opståede problemer i Smart-Regnskab.
Aktivering af programmet
For at sikre mod kopiering af Smart Regnskab software, er programmet beskyttet af en unik aktiveringsnøgle som først kan dannes efter programmet er installeret.
Når programmet er blevet installeret skal du anmode om en aktiveringskode / licensnøgle via knappen SEND EMAIL under menuen ADMINISTRATION -> VIRKSOMHEDSDATA i programmet. Tryk gerne 2 gange på knappen. Vi vil så hurtigst muligt fremsende aktiveringskoden per email. Det er meget vigtigt at du følger installationsvejledningen som du finder her: http://www.smart-regnskab.dk/Video/Installation.html . Hvis din computer siger der ikke er adgang til internettet er det fordi din firewall eller andet spærrer for at sende os mails. Du skal så sende os den tekst der står du skal maile til os. Det er en tekst / kode der ser ud i stil med dette: CVR:12345678 KODE:1234 BESKED:([email protected])
Vi sender koden hurtigst muligt herefter
Ja, du kan sagtens nulstille regnskabet.
Det eneste du skal gøre er at tage en backup af din database lige efter du har installeret og aktiveret programmet, men FØR du begynder at bogføre.
Når du så har øvet dig i programmet og gerne vil nulstille, overskriver du blot din database med din database backup, og så vil regnskabet være nulstillet. HUSK også at slette evt. fakturafiler mv. du har lavet.
Du kan se hvor enkelt du tager backup og geninstallerer her: http://www.smart-regnskab.dk/Video/Back … ering.html
Hvis du ikke følger ovenstående procedure skal du afinstallere og geninstallere programmet og købe en ny aktiveringskode. Skriv til [email protected] for aktuel pris på dette.
Årsagen kan være at din internetudbyder spærrer for denne funktion i programmet. Du bedes gøre følgende for at få en aktiveringskode:
1) Slå internettet fra på din computer (tag internetkablet ud eller slå Wi-Fi fra på computeren)
2) Anmod om en aktiveringskode / licensnøgle via knappen SEND EMAIL under menuen ADMINISTRATION -> VIRKSOMHEDSDATA i programmet. Tryk gerne 2 gange på knappen.
3) Din computer vil nu sige at der ikke er adgang til internettet er det fordi din firewall eller andet spærrer for at sende os mails. Du skal så sende os den tekst der står du skal maile til os til [email protected]. Det er en tekst / kode der ser ud i stil med dette: CVR:12345678 KODE:1234 BESKED:([email protected])
Din licenskode er kun gældende til en computer og firma.
Hvis du afinstallerer programmet og vil geninstallere det igen senere, skal du huske at følge vores backup instruktion som du finder her: http://www.smart-regnskab.dk/Video/Back … ering.html . Hvis ikke du gør dette vil du ikke kunne installere programmet igen da din licenskode er unik og kun virker en gang. Følger du ikke dette og vi senere skal fremsende en ny licenskode til dig vil dette koste 199 kroner + moms i administrationgebyr, som det også fremgår af den mail du fik med aktiveringskoden første gang.
Du kan bestille en ny kode ved at skrive til os på [email protected]
Du skal så fra programmet anmode om en ny licenskode som første gang du installerede. Vi fremsender denne så snart din indbetaling er modtaget.
Send en mail til [email protected] når du har foretaget betaling, så vi ved hvad din indbetaling vedrører
Installation
Smart Regnskab er indpakket i en Zip fil. Zip er et format man kan “pakke” flere filer ned i en fil, hvilket gør at vi kan sende det i en mail eller som download.
For at åbne programmet skal du derfor have et udpakningsprogram installeret, som eks. Winzip. Du kan downloade en gratis prøveversion af programmet der gør dig i stand til at udpakke og åbne filen her:
https://www.winzip.com/win/en/downwz.html
Når filen er udpakket bør du gemme den i en mappe på eks. dit skrivebord.
Programmet siger jeg skal udfylde alle felter i opstart men det har jeg gjort!
Det kan let være fordi du ikke har 8 cifre i dit CVR nummer. CVR numre skal min. bestå af 8 tal.
Jeg har afinstalleret programmet og geninstalleret det og får fejl når jeg åbner det!
Årsag / Løsning: Når du afinstallerer programmet skal det altid ske gennem KONTROLPANEL på din computer for at sikre en korrekt afinstallering. Hvis ikke du har gjort dette skal du afinstallere det herigennem.
Efter du har afinstalleret gennem KONTROLPANEL, skal du søge din computer igennem for filer der hedder noget med “Smart” og slette alle filer der har med programmet at gøre, da disse kan indeholder rester af foregående installation. Genstart herefter maskinen og prøv at installere programmet igen.
Vær opmærksom på at placere programmet og faktura mappen på en anden placering end sidst du havde programmet installeret.
Har jeg mulighed for at rette samtlige oplysninger i den første box der kommer frem efter installationen? (Navn, cvr-nr., bank osv…)
Ja, det kan du til enhver tid ændre under ADMINISTRATION. Du kan dog ikke ændre dit CVR nummer senere, det ligger fast.
Under installationen vil du først blive bedt om at udfylde dine stamdata samt hvilket fakturanummer du ønsker at starte programmet på. Her er det vigtigt at du taster et nummer direkte, og UDEN et 0 foran. Altså eks. 971 og IKKE 0971.
Hvis du har problemer med at installere programmet, er det fordi du ikke har .NET framework på din computer. De fleste computere har dette i dag, hvorfor det ikke er inkluderet i installationen. Skulle du ikke have .Net framework installeret (Hvis du har problemer med at installere programmet), skal du:
Downloade .NET framework her: http://www.microsoft.com/downloads/deta … laylang=en
Og Servicepack til .NET framework her: http://www.microsoft.com/downloads/deta … laylang=en
Når programmet er blevet installeret skal du anmode om en aktiveringskode / licensnøgle via knappen SEND EMAIL under menuen ADMINISTRATION -> VIRKSOMHEDSDATA i programmet. Tryk gerne 2 gange på knappen. Vi vil så hurtigst muligt fremsende aktiveringskoden per email. Det er meget vigtigt at du følger installationsvejledningen som du finder her: http://www.smart-regnskab.dk/Video/Installation.html . Hvis din computer siger der ikke er adgang til internettet er det fordi din firewall eller andet spærrer for at sende os mails. Du skal så sende os den tekst der står du skal maile til os på [email protected]. Det er en tekst / kode der ser ud i stil med dette: CVR:12345678 KODE:1234 BESKED:([email protected])
Vi sender koden til dig hurtigst muligt
Sørg for at du har oprettet nuværende år som første regnskabsår. Du må ikke oprette første regnskabsår som fremtidige regnskabsår.
Befinder du dig eks. i 2020 må du tidligst indtaste 2020 og altså IKKE 2021.
Når din computers settings når 1. januar 2021 vil dette regnskabsår automatisk blive oprettet i programmet.
admin
Du går blot ind under ADMINISTRATION -> VIRKSOMHEDSDATA og ændrer her de informationer du ønsker rettet. Bemærk dit CVR nummer kan ikke ændres. Ønsker du at bogføre for en anden virksomhed kræver dette en ny licens til programmet. Kontakt [email protected] for dette
Når jeg installerer programmet siger den at jeg kun må bruge tal i faktura nummer!
Årsag / Løsning: Har du sikret dig at det ikke skyldes ovenstående punkt kan det være at din computer ikke er glad for den sti du har valgt at gemme faktura mappen på øverst i billedet. Prøv derfor at ændre denne til en anden sti.
Mulighed 2:
Årsag / Løsning: Denne fejl kan også skyldes indtastninger i andre felter end faktura nummer felt. Årsagen kan være at du har brugt specialtegn i nogle af felterne, eks. / ” og lign. Du må ikke sætte +45 foran dit telefon nummer, og start år skal skrive som 2010 og IKKE 01012010 eller lignende.
Har du gennemgået ovenstående 2 punkter skal du prøve at afinstallere programmet, genstarte computeren og installere programmet igen. Vælg denne gang at installere programmet på den placering som computeren automatisk foreslår (typisk som C:/Programmer). Er dette placeringen du brugte første gang du installerede programmet, prøv da at oprette en mappe direkte på C: der hedder Smart-Mappe og installer programmet hertil.
Jeg får en fejlmeddelelse når jeg prøver at køre setup filerne!
Årsag / Løsning: Benytter du et 32 bit styresystem? Smart Regnskab supporteres kun til Windows 32 bit styresystemer. For at finde ud af hvilken version du har, Gå ind under: KONTROLPANEL -> SYSTEM OG VEDLIGEHOLDELSE -> SYSTEM. Her står det om du har 32 eller 64 bit styresystem.
Bemærk også at programmet kun kører på Windows styresystem og IKKE MAC.
Mulighed 2
Årsag / Løsning: Hvis du har problemer med at installere programmet, er det højst sandsynligt fordi du ikke har .NET framework på din computer. Skulle du ikke have .Net framework installeret (Hvis du har problemer med at installere programmet), skal du:
Downloade .NET framework her: http://www.microsoft.com/downloads/deta … laylang=en
Og Servicepack til .NET framework her: http://www.microsoft.com/downloads/deta … laylang=en